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symposium
mar2009


Audio Connect ?
LOCUS SONUS audio in art
http://locusonus.org/

du 3 au 5 mars 2009
École Supérieure d'Art d'Aix en Provence
http://www.ecole-art-aix.fr/
MMSH - Maison Méditerranéenne des Sciences de l'Homme
http://www.mmsh.univ-aix.fr/


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participants



   
Jérôme Joy


Présentation / Lecture

Networked Music and SoundArt Timeline : a panoramic view of practices related to sound transmission and distance

This timeline aims to provide an overview of the principal events and projects in the realm of networked music and networked sonic performance since the beginning of the XX° century. The objective of this project is to reveal or uncover links between disciplines often considered separately such as art/music, technological development, social shifts, anticipationary visions & proleptic statements. This will in turn provide a clearer vision of the very recent history of soundart and music in todays networked technological environment. The current iteration was in launched 2008 within the context of the Locus Sonus research lab one of whichs vocations is to provide a corpus of information for documentary and critical use available to researchers, artistes and the arteducation community in general. It is nourished by parallel research, developed in recent years within Locus Sonus, concerning remote sound recording and playback, live audio streaming, and ‘geotagged’ sound projects.


Historique de l'art audio et de la musique en réseau : panorama des pratiques et techniques liées aux transports de sons et aux actions sonores à distance, comme nouveau paradigme de l'écoute

Ce Timeline vise à fournir une vue d’ensemble des événements et projets artistiques principaux dans les domaines de la musique et de la performance sonore en réseau depuis le début du XXème siècle. La forme générale du Timeline est une structure de base de données. L’objectif de ce projet est de révéler et de découvrir des liens et des croisements entre des disciplines le plus souvent observées séparément, telles que art et musique, les sciences et technologies, les modifications sociales et observations sociologiques, les approches philosophiques, et des états visionnaires et proleptiques présents dans ces domaines et dans la littérature d’anticipation. En retour, ceci donnera une vision plus claire de l’histoire récente de l’art sonore et en musique dans le contexte actuel des environnements technologiques en réseau. Le présent document a été lancé en 2008 dans le contexte du laboratoire de recherche Locus Sonus dont une des vocations est de fournir un corpus critique voire théorique de ressources pour une utilisation documentaire par les chercheurs, les artistes et la communauté de l’enseignement artistique. Il est nourri par des études menées en accompagnement des projets de réalisation du laboratoire, développés ces dernières années, notamment à propos du “remote sound recording” (enregistrement et prise de son à distance), du live audio streaming (transports de sons en direct via Internet) et des projets sonores géo-taggés et impliqués dans la géo-localisation (les cartes sonores ou soundmaps).

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Jérôme Joy is a composer and networks artist who has been teaching since 1992 at the National School of Arts, Villa Arson Nice and since 2004 as research director with Peter Sinclair of the research group Locus Sonus - Audio in Art. Having delivered multiple performances of both instrumental and electro-acoustic music since the early 1980s, he has devised numerous international networked projects and collectives (in music, sound and net) since 1995. His interests encompass the vast realm of sound composition, alighting upon and inspired by electronic production, programming technologies, networked systems, shared databases and the interplay and local gaps of narration into our daily life and social contexts. He's continuously working on various projects : Sobralasolas !, nocinema, picNIC, Collective JukeBox, etc.

Compositeur et artiste-enseignant à l'École Nationale Supérieure d'Art de Nice Villa Arson depuis 1992, Jérôme Joy coordonne le laboratoire de recherche 3ème cycle Locus Sonus audio in art avec Peter Sinclair et Anne Roquigny. Après un parcours de performances et de concerts instrumentaux et électroacoustiques à partir de 1982, il développe depuis 1995 de nombreux projets en réseau (concerts, database sonore participative, musique électronique, radiophonie, cinéma et performances). Ses projets et concerts, personnels ou en collectif, sont présentés dans de nombreux festivals, colloques et événements internationaux. Ses dernières réalisations sont tournées vers les réseaux et la radiophonie - Collective JukeBox, picNIC, nocinema.org, PacJap, pizMO, Lib_, Sobralasolas ! -.
  --> http://jeromejoy.org
--> http://nocinema.org
--> http://locusonus.org/
   
Kazuhiro Jo


Présentation / Lecture / Performance

• Talk Part 1: Current state of Digital Media, Culture Lab, Newcastle University
In first part of my talk, I would like to talk about our current state of Digital Media, Culture Lab, Newcastle University. We presents our latest projects, we-create, Dry Run, and Chiptune Music Band. I also briefly refer to our current PhD Research lead by students.

• Talk Part 2: The Music One Participates: From Practices of The SINE WAVE ORCHESTRA
In second part of my talk, I would like to talk about my idea of the music one participates based on our continuous practices of a participatory sound performance project "The SINE WAVE ORCHESTRA". This talk is based on a recent published paper ^[Jo et al, 2008^].

• Performance: Lighting Wave / Colored Noise
In my performance, I will show two contrastive instruments “Lighting Wave” with photosensitive sine wave objects coming from The SINE WAVE ORCHESTRA and Colored Noise with an isolated white noise generator.

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Kazuhiro Jo is a Japanese sound artist and researcher with background in acoustic design and in interaction design educated at Kyushu Institute of Design and the University of Tokyo. He is currently working as a Research Fellow at Digital Media, Culture Lab, Newcastle University. He is also a member of a participatory sound performance project The SINE WAVE ORCHESTRA, an image sound processing software platform Monalisa, an auditory design performance project AEO, and a co-organizer of dorkbot Tokyo. He has been awarded grants and support from Prix Ars Electronica, IPA Exploratory Software Project, and Japanese Government Overseas Study Program for Artists.
  --> http://www.ncl.ac.uk/culturelab/
--> http://swo.jp/
--> http://monalisa-au.org/plog/
--> http://dorkbot.org/dorkbottokyo/
   
Peter Tomaz Dobrila


Présentation / Lecture

Famous Australian artist Stelarc has said for KIBLA "this is the best cyber space in the world", the great Eduardo Kac, who works at the Art Institute of Chicago, "something like this doesn't exist in United States" and Joseph Tabby, university professor and writer, "I came to visit Slovenia, because I've heard about KIBLA". A title in Slovenian magazine Mladina: "To Maribor, because of KIBLA!" and in NeDelo (the biggest Slovenian newspaper, Sunday issue) Eda ufer wrote: "Maribor Kibla is by its space possibilities and its conceptual structure, that combines gallery, spaces for performance, specialised bookshop and cyber café undoubtedly the most exemplary project of a kind".
KIBLA Multimedia Center is the first presentation and production institution in Slovenia dealing with multimedia and intermedia art and a yearlong cultural programme. We still incorporate pure classical media but in a different context – we use them to support historical continuity of visual art and a bigger aesthetization and integration of electronic media. We support principles that lead to complex systems of multimedia presentation. We also produce and co-produce cultural artistic projects and publish presentation materials. KIBLA comprises artist studios, screening and exhibition spaces.

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Peter Tomaz Dobrila is a musician and an electronic and IT engineer who focuses on the creative use of the new technologies. In 1996 he co-founded the Multimedia Center KiberSRCeLab – KIBLA (MMC KIBLA), Maribor. Two years later he co-founded the Association for Culture and Education KIBLA (ACE KIBLA) and became its president. He managed MMC KIBLA and ACE KIBLA until 2004. Since then he has participated in numerous congresses and conventions on internet and multimedia and information culture. He acts as consultant and advisor in cultural matters and is a fellow of the European Academy for Digital Media (EADIM).
  --> http://www.kibla.org
   
Scott Fitzgerald


Présentation / Lecture (via Skype)

When working in a collaboration, with a group, we have the potential to harness the collective intelligence of the group. This is best exemplified through the internet and its sprawling, node-based connections, where everyone is a specialist on at least one thing. Technology allows us to leverage these connections for realtime information exchange. With an increase in affordable portable computing technology (smart phones, embedded devices, etc.), we can become aware of our environments, and broadcast information about our location, in an immediate and real way. These devices also generate information and data that we never consciously use, but are still a valid set of data points. Through identifying and interpreting patterns in data streams obtained from a number of localized devices, we can construct a detail-rich portrait of an environment that we can examine from a number of different perspectives.

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Scott Fitzgerald is an artist, educator and technologist, currently member of the Locus Sonus Lab. He builds tools for himself and others to express themselves in unique and idiosyncratic fashions. He holds a Masters degree from New York University's Interactive Telecommunications Program (NYU ITP), and has a variety of previous experiences as a social worker, documentary filmmaker, and radio DJ. At NYU, Scott has taught Physical Computing, Video for New Media, and Expanding Interactive Video for the last several years, working with students to expand their interactions with machines, and explore the boundaries of video installation and performance.

Scott Fitzgerald est artiste, enseignant et chercheur américain, actuellement membre du laboratoire Locus Sonus. Il invente et fabrique des outils technologiques, des programmes, des logiciels et des circuits électroniques dédiés et sur mesure pour ses propres projets et pour ceux qu'il développe avec d'autres artistes et collaborateurs. Il est diplômé du Département ITP, (InteractiveTelecommunications Program) de l'Université de New York NYU, il a aussi une expérience de travailleur social, de réalisateur de documentaires et de DJ pour la radio. Il a dispensé des cours de robotique et de programmation dans des Écoles Supérieures et il enseigne depuis plusieurs années les sciences physiques, la vidéo et les nouveaux média à la NYU .

  --> http://ennuigo.com/
   
Pedro Rebelo


Présentation / Lecture / Performance

• Addressing the Network: Performative Strategies for Playing APART

The presentation will refer to research conducted in the context of the Comedia EU Culture 2007 project at the Sonic Arts Research Centre. Notions of network dramaturgy are explored with a view to develop an understanding of the types of performative engagement in the network. This paper addresses challenges and opportunities posed by the design and production of network performance from the point of view of collaborative creative work. It does so by examining strategies that, while referring to the network as a new medium for performance, make use of concepts from dramaturgy to better understand the relationships between artists, audiences and media. The author characterises three distinct models for dramaturgy, particularly from the point of view of collaboration, authorship, presence and environment. Pedro will draw on examples from the performances of Disparate Bodies and Netrooms in order to illustrate current practice that addresses network dramaturgy.

• Netrooms : a long feedback

Netrooms: The Long Feedback is a participative network piece which invites the public to contribute to an extended feedback loop and delay line across the internet. The work explores the juxtaposition of multiple spaces as the acoustic, the social and the personal environment becomes permanently networked. The performance consists of live manipulation of multiple real-time streams from different locations which receive a common sound source. Netrooms celebrates the private acoustic environment as defined by the space between one audio input (microphone) and output (loudspeaker). The performance of the piece consists of live mixing a feedback loop with the signals from each stream.


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Pedro Rebelo is a composer/digital artist working in electroacoustic music, digital media and installation. His approach to music making is informed by the use of improvisation and interdisciplinary structures. He has been involved in several collaborative projects with visual artists and has created a large body of work exploring the relationships between architecture and music in creating interactive performance and installation environments. This includes a series of commissioned pieces for soloists and live-electronics which take as a basis the interpretation of specific acoustic spaces.
In the duo laut with saxophonist Franziska Schroeder he investigates the extension of interfaces and control in interactive performance practices. His electroacoustic music is featured in various CD sets (Sonic Circuits IV, Discontact III, Exploratory Music from Portugal, ARiADA). His work as an improvisor has been released by Creative Source Recordings. Pedro conducts research in the field of digital media, interactive sound and composition.
His writings reflect his approach to design and composition by articulating creative practice in a wider understanding of cultural theory. Pedro was Visiting Professor at Stanford University (2007) and the Music Chair for the 2008 International Computer Music Conference. He has been Director of Research at the Sonic Arts Research Centre and is now Director of Education at the School of Music and Sonic Arts, Queen’s University Belfast.

  --> http://www.sarc.qub.ac.uk/
--> http://www.sarc.qub.ac.uk/%7Eprebelo/netrooms/
   
Samuel Bordreuil


Présentation / Lecture

Une Dacia musicale :
En apparence le projet « Road Music » que pr&eacutre;sentera Peter Sinclair, et sur lequel je me propose de rebondir, n’a que peu à voir avec les expérimentations du type « connected sonic space ». Cela ne l’empêche pourtant pas de décliner à sa façon le même thème qui est celui de générations et/ou créations sonores travaillant, explorant leurs dimensions spatiales.
La visée du propos sera alors d’exploiter le caractère transversal du dispositif monté par Peter Sinclair, par rapport aux autres expérimentations pour mieux revenir sur certains des problèmes qui s’y posent et/ou des difficultés qui s’y rencontrent.
En particulier on tentera de faire valoir qu’une voie s’y esquisse, à mi-distance entre, d’un côté, écoute (infiniment) patiente du monde et (du moindre) de ses bruissements et impatience compositrice (et comme telle délocalisante). Peut-être celle de nouvelles écologies musiciennes.

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Interventions précédentes et récentes / Previous and recent lectures

écoute/listen mp3     Audio Extranautes (symposium 4 Audio Extranautes, 2007)
écoute/listen mp3     Faire paysage: Landscaping versus scape landing (symposium 3 Audio Sites, nov 2006)
  écoute/listen mp3     Dog poop girl (université FING, juin 2006)


Sociologue, Directeur de Recherche au CNRS, Directeur du LAMES (Laboratoire Méditerranéen de Sociologie) à la MMSH d'Aix-en-Provence.
Ses recherches portent principalement sur la dimension publique de la vie sociale, telle qu'elle s'incarne dans les espaces urbains, qu'elle se développe en sphères de débats (publics), qu'elle se manifeste au travers de mobilisations collectives (construction de publics). Dans ce cadre il porte une attention particulière aux nouveaux espaces et régimes de publicité portées par l'expansion des technologies du numérique.
Publications récentes / recent writings :
- L'histoire de la 'Dog Poop Girl' revisitée : usages et mésusages d'un médium hétérotopique, in Réseaux, numéro spécial sur les blogs, automne 2006.
- A l'orée du monde, le monde, conférence donnée dans le cadre des journées sur "mobilités et mondialisation", décembre 2003, organisées par Dana Diminescu, MSH Paris et Anne Marie Morice, Synesthesie.com.
Texte et vidéo accessibles sur www.msh-paris.fr et sur le site de Synesthésie.
Il a publié en 2007 dans Libération un article remarqué sur la Nouvelle-Orléans.

Contributions antérieures à des ouvrages collectifs : La Ville desserrée, in "La ville, l'urbain : l'état des savoirs", Éditions de la Découverte, Paris (2000).
Anatomie d'une émeute inter ethnique : Crown Heights, New York, 19 août 1991, in "Les juifs et la ville", Presses Universitaires du Mirail, Toulouse (2000).


Samuel Bordreuil is Senior Research Scientist, Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS). Director of Laboratoire Méditerranéen of Sociology (LAMES) [Mediterranean Center for Sociology], Maison Méditerranéenne des Sciences de l'Homme (MMSH), Aix en Provence.

Areas of research:
Urban sociology, micro sociology of public space, in particular:
- Physical space, social space: the "sense of place"
- Territories and democracy
- Public dimensions of new ITC and their usages
- Artistic engagement and the construction of publics.


  --> http://www.mmsh.univ-aix.fr/lames/
--> http://www.imageson.org/
--> http://www.openfing.org/upfing06/
--> http://www.synesthesie.com/mobilites/
--> http://www.liberation.fr/opinions/rebonds/
   
Jean-Paul Thibaud


Présentation / Lecture

"Les quasi-présences de l'écoute au casque"

Cette intervention se saisira des pratiques et perceptions des auditeurs-baladeurs en espaces publics pour questionner le rapport entre son et espace. L’écoute au casque sera un moyen de montrer comment des habitudes perceptives et des modes de présence sonore aux lieux peuvent se déstabiliser et révéler alors de nouvelles manières d’être plus hybrides, instables et singulières.

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Interventions précédentes/ Previous lectures

écoute/listen mp3     Audio Extranautes (symposium 4 Audio Extranautes, 2007)
conférence/lecture pdf     Notes pour une grammaire générative des ambiances urbaines (symposium 4 Audio Extranautes, 2007)


Jean-Paul Thibaud, sociologue et urbaniste, est directeur de recherche au CNRS. Chercheur au Cresson (Centre de Recherche sur l'Espace Sonore et l'Environnement Urbain, Umr 1563 "Ambiances Architecturales et Urbaines"). Son domaine de recherche porte sur la théorie des ambiances urbaines, la perception ordinaire en milieu urbain, la culture et l'ethnographie sensibles des espaces publics. Il est responsable scientifique du Réseau International Ambiance(s).

Quelques références bibliographiques :
- Grosjean, M., Thibaud, J.P. (Eds.) L'espace urbain en méthodes. Marseille : Parenthèses, 2001
- Amphoux, P., Thibaud, J.P., Chelkoff, G. (Eds.) Ambiances en débats. Bernin : A la Croisée, 2004
- Thibaud, J.P. De la qualité diffuse aux ambiances situées. In Raisons Pratiques. n.15 "La croyance et l'enquête", sous la direction de B. Karsenti et L. Quéré, Paris : Éditions de l'EHESS, 2004, pp. 227-253

Laboratoire Cresson :
Group of enactivists working at the Cresson Lab, they aim at putting into context interdisciplinary questioning at the crossroad of architecture, social studies and engineering sciences. The concept of 'ambiance' (atmosphere) leads at once to physical and cultural phenomena. They uses it as a basic tool to make in situ experiments in order to question the interactions and the inter-relationships that a place and its caracteristics maintains with perception and public imagery.
  --> http://www.cresson.archi.fr/
--> http://www.cresson.archi.fr/PUBouvAMBIANCES.htm
   
Gabriel Bérubé


Présentation / Lecture





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(bio)

  --> http://www.cresson.archi.fr/
--> http://www.cresson.archi.fr/PUBouvAMBIANCES.htm
   
Patrick Romieu


Présentation / Lecture

Le Mort en ses espaces sonores

La visée anthropologique des expé́riences sonores se doit de consideérer l’effet matriciel des dispositifs convoqué́s par l’action collective en espace public. Dans le cas de dispositifs engageant fortement l’expé́rience corporelle en diffeérentes modaliteés sensorielles le son devient une modalité́ parmi d’autres, veéhiculant sa logique propre dans la configuration de l’espace sensible, en interaction avec les autres donneées expé́rientielles.

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Je commence mes recherches anthropologiques à̀ l’Universiteé de Provence dans le laboratoire CREHOP alors dirigé́ par Jean-Claude Bouvier.( 1979-1982 ) Mon travail porte sur l’oralité́ et les ethnotextes. Apreès une expeérience dans l’Enseignement et la Formation pour Adultes je retourne à̀ la recherche pour m’inteéresser aà l’anthropologie sonore. Je conduis une thè̀se sous la direction de Jean-François Augoyard, au laboratoire CRESSON, thè̀se qui sera soutenue aà l’automne 2009.
Mon travail questionne l’Expeérience sonore collective dans ses fondements anthropologiques repré́senté́es par des dispositifs de fê̂te de pays, en Haute-Provence. Paralleèlement j’investis un autre axe de recherche concernant les ambiances sonores extrê̂mes comme celles de la guerre ; ce travail ne fait que commencer.
J’anime enfin une Association loi 1901 - Archimeda - qui conduit depuis dix ans un travail de Formation et de Sensibilisation sur des questions d’Écologie sonore ; entre autres choses: Promenades d’Écoute aà Aix en Provence, Digne-les-Bains ; organisation de la Semaine du Son depuis trois ans à̀ Digne; nombreuses conférences sur l’Anthropologie et l’Écologie sonore ; formation pour la FAI AR de Michel Crespin en compagnie de Michel Risse ; en 2006, organisation des États Gé́né́raux du Son en qualiteé de Commissaire ; projet en cours d’une É́cole des Paysages et Climats sonores.

  --> http://www.cresson.archi.fr/
--> http://www.cresson.archi.fr/PUBouvAMBIANCES.htm
   
Locus Sonus Lab
Julien Clauss
Alejandro Duque
Scott Fitzgerald
Jérôme Joy
Peter Sinclair



Présentation

Questions de la Spatialisation sonore


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Julien Clauss est un artiste français. Après une licence de mécanique des fluides et une maîtrise de technologie mécanique, il étudie l'acoustique au Conservatoire National des Arts et Métiers de Paris. Le travail de Julien Clauss interroge de façon récurrente la perception de l'espace et la place de l'homme dans son environnement. En mettant en jeu la matérialité et la dimension spatiale du son, il engage physiquement l'auditeur dans les processus d'écoute.
--> http://www.cycliq.org/

Alejandro Duque est un artiste colombien diplômé de l'École d'Art de Medellin en Colombie. Il est actuellement doctorant en thèse de Philosophie de la Communication en Suisse à l'EGS (European Graduate School http://www.egs.edu, Switzerland). Sa recherche traite du piratage et de la manière dont les idées sont pillées sur les réseaux (sociaux, internet..) et comment des concepts de communautés marginales sont détournées et confrontées aux philosophies du monde occidental.
--> http://co.lab.cohete.net/

Scott Fitzgerald est artiste, enseignant et chercheur américain. Il invente et fabrique des outils technologiques, des programmes, des logiciels et des circuits électroniques dédiés et sur mesure pour ses propres projets et pour ceux qu'il développe avec d'autres artistes et collaborateurs. Il est diplômé du Département ITP, (InteractiveTelecommunications Program) de l'Université de New York NYU, il a aussi une expérience de travailleur social, de réalisateur de documentaires et de DJ pour la radio. Il a dispensé des cours de robotique et de programmation dans des Écoles Supérieures et il enseigne depuis plusieurs années les sciences physiques, la vidéo et les nouveaux média à la NYU .
http://ennuigo.com/

Compositeur et artiste-enseignant à l'École Nationale Supérieure d'Art de Nice Villa Arson depuis 1992, Jérôme Joy coordonne le laboratoire de recherche 3ème cycle Locus Sonus audio in art avec Peter Sinclair et Anne Roquigny. Après un parcours de performances et de concerts instrumentaux et électroacoustiques à partir de 1982, il développe depuis 1995 de nombreux projets en réseau (concerts, database sonore participative, musique électronique, radiophonie, cinéma et performances). Ses projets et concerts, personnels ou en collectif, sont présentés dans de nombreux festivals, colloques et événements internationaux. Ses dernières réalisations sont tournées vers les réseaux et la radiophonie - Collective JukeBox, picNIC, nocinema.org, PacJap, pizMO, Lib_, Sobralasolas ! -.
--> http://jeromejoy.org/
--> http://nocinema.org/

Peter Sinclair est un artiste principalement connu pour ses installations sonores et ses réalisations utilisant l'audio comme principal médium. Engagé dans des pratiques artistiques liées aux technologies il manipule ces médiums avec un regard critique, parfois ironique, mettant en oeuvre des rencontres entre hommes et machines pour créer des situations inédites. Son travail évolue de la mécanique burlesque, en passant par le détournement d'ordinateurs, jusqu'à la performance - son oeuvre parodie le langage des media modernes via des collaborations en réseau. Il enseigne à l'École Supérieure d'Art d'Aix-en-Provence où il est responsable du département son depuis 1996. Il est aussi membre du Conseil Scientifique du Bureau de la Recherche et de l'Innovation de la Délégation aux Arts Plastiques du Ministère de la Culture et co-dirige avec Jérôme Joy le laboratoire de recherche et cursus 3ème cycle Locus Sonus audio in art.
--> http://www.nujus.net/~petesinc/

   
   
Angus Carlyle



Présentation

Déjà Entendu: Some Thoughts on Sound and its Representation

The Buddha advised the impatient Malunkyaputta to experience the world without representation: "In reference to the seen, there will be only the seen. In reference to the heard, only the heard. In reference to the sensed, only the sensed. In reference to the cognised, only the cognised". My talk will conduct a brief reconnaissance of the physics of sound and the physiology of the ear before embarking on a exploration of the possibilities of representing the complexities of the heard world.


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Angus Carlyle is a Reader in Sound Arts Practice at the University of the Arts, London and is Co-Director of CRiSAP (Creative Research into Sound Arts Practice).
In general terms, Angus' work explores the intersections between culture, technology and creativity. More specifically, he is interested in how our constructed "landscape" modulates a sense of the relationship between human beings and the environment.

He has lectured at various institutions in Europe, was a judge on the 2001 Economist magazine writing competition and on the 2002 backup digital arts festival in Germany. He wrote an article to accompany the CD that won the Prix Europa for Radio Art in 2003 and a chapter in a book that was awarded the 2003 Thames and Hudson Art Book of the Year. He was an editor for the European fashion magazine, themepark and has written for the Institute for Contemporary Art, The Wire, Black Dog Press, Hotshoe International, Eyemazing and Creation Books amongst others.

Angus' creative practice has principally involved the use and abuse of field recordings. Work in this vein has been played on Resonance 104.4 FM, on Collective JukeBox, on Radio Taxi, at the DCA Gallery in Tucson Arizona, the Zeppelin festival in Barcelona, the Los Angeles Contemporary Exhibitions (LACE) gallery, the Le Placard International Festival, the Port Elliot Literary Festival, in the High Desert Test Sites in Joshua Tree Valley and on the M25 motorway. He has recently begun working in two other directions: with found sound material and with using industrial signage as a vehicle for "silent" sound art. His work has recently appeared on the following compilations: Acoustic Tribute to Bear Bruno (Gruenrekorder), Bend It Like Beckett (Asphasia) and Signal (Finetuned).
He is the editor of Autumn Leaves: Sound and the Environment in Artistic Practice (Double Entendre) and is currently finishing a book on the art/pop band, The KLF.

  --> http://www.crisap.org/
--> http://www.positivesoundscapes.org/
--> http://www.finetuned.org/
--> http://www.vibrofiles.com/essays_autumn_leaves.php