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Last changed: 2009/04/26 21:18

 

NETWORKED MUSIC AND SOUNDART TIMELINE (NMSAT) – A PANORAMIC VIEW OF PRACTICES & TECHNICS RELATED TO SOUND AND DISTANCE AS A NEW PARADIGM OF LISTENING






Structure générique d’un article et des chaînes de balises dans la version 1.0 (texte)


1/ intitulé :
- Year __ Title, subtitle, (english translation), author(s), organization + location + date + (COUNTRY) 

	1.1/ variantes d’intitulés (voir aussi plus bas)
		- Year __ Title  --> œuvre non référencée dans la musique en réseau et dans l’art audio en réseau
		- Year __ Title   --> référence historique, technologique ou autres champs de référence
		- Year __ (?) --> référence sans titre
		- Year __ « Title of the book » --> titre d’un ouvrage (livre, article, essais, etc.) 
		- Year __ « Title of the book » --> titre d’un ouvrage dont l’objet n’est pas la musique en réseau 
                                                                     ou l’art audio en réseau

2/ contenu (entre parenthèses, style italic, langage de référence: anglais) :
(english text 1. “source quotation”. 
                       « translated author(s) quotation ». 
                       « original author(s) quotation ». 
                       [credits & source’s reference 1] 
                      (publication & bibliographical reference 1). 
english text 2. [credits & source’s reference 2] etc. 
english text 3 etc.) 
(text in another language. [
credits & source’s reference])

nota : si il y a plusieurs descriptions référencées, elles sont listées successivement, chacune étant suivi par les références des sources qui la concerne, en respectant les différents types de guillemets et les deux types de parenthèses (parenthèses normales pour les références bibliographiques et liées à la publication de l’article cité, square brackets pour les mentions (credits) des auteurs)

3/ liens sur Internet :
web url1 web url2 etc.




Variations de la structure générique selon la nature de l’entrée


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1/ (Chapitre 1) référence historique (avant 1964)
ordre par année et classification par ordre alphabétique des titres 
si il y a plusieurs références dans la même année. 
Pas de prise en compte des articles “The”, “a” et “an”.


Exemples (factices) :


- ca 100 __ « The Pneumatics », Hero (or Heron) of Alexandria (A collection of around 80 mechanical apparatus, that work with air, steam or hydraulic pressure. « In front of the Emperor's throne was set up a tree of gilded bronze, its branches filled with birds, likewise made of bronze gilded over, and these emitted cries appropriate to their different species. » [James, Peter and Nick Thorpe. Ancient Inventions. New York: Ballantine Books, 1994]) (Luther proteste pour réclamer la protection de ses droits, en 1525, en accusant les imprimeurs de piller et voler publiquement. « En pleine mer nous banquetant, grignotant, devisant et faisant beaux et courts discours, Pantagruel se leva et tint en pieds pour découvrir l’environ. Puis nous dit: " Compagnons, oyez vous rien ? Me semble que j’ouïs quelques gens parlant en l’air, je n’y vois toutefois personne. Ecoutez. » [Anne Latournerie, Petite histoire des batailles du droit d’auteur, Multitudes n°5, May 2001]) http://www.history.rochester.edu/steam/hero/index.html http://www.mlahanas.de/Greeks/HeronAlexandria.htm


- ca 37 __ Heliograph (A device for transmitting messages by reflecting sunlight) (first recorded use of mirrors to send messages by Roman Emperor Tiberius.) http://www.smso.net/Heliograph


- ca 1570 __ Spem in alium, Thomas Tallis (“Spem in alium” is a forty-part motet by Thomas Tallis, composed circa 1570 for eight choirs of five voices each.)


- ca 62 BC __ (The first best-documented postal service is that of Rome and was created during the time of Augustus Caesar (62 BC-AD 14). The service was called ‘cursus publicus’ and had light carriages (rhedae) with fast horses. [Anne Kolb - Transport and Communication in the Roman state]) http://www.ancientworlds.net/aw/Places/Property/881679

_________________________________________________________
2/ (Chapitre 2) référence œuvre de musique en réseau ou d’art audio en réseau (après 1950)
ordre par année et classification par ordre alphabétique des titres 
si il y a plusieurs références dans la même année. 
Pas de prise en compte des articles “The”, “a” et “an”.


Exemple (factice) :


- 1951 __ Imaginary Landscape IV, february 25th and 26th 1961, John Cage, Stan VanDerBeek, Steve Durkee, Michael Callahan, ONCE Festival, Gallerie Parnass, Wuppertal, March 11 to 20 1963 (For 12 radios and 24 players. A conductor arrived and half of them picked up their radios. This piece is for twelve radios each of them played by two people. [Guy De Bièvre]. The graphic subject matter appears in various guises: triangles, circles, circle derivations, squares, square derivations, irregular shapes, etc. [John Tilbury, Contact n°6, 1983] « The Box with the Sound of Its Own Making (1961), a nine-inch walnut cube containing a three-hour tape recording of its actual construction, was the first work by Morris to be fully involved with process. » (in Modern Music vol.6, n°2, 1929, pp. 28-29)) http://www.medienkunstnetz.de/works/imaginary-landscape-4/ http://www.newworldrecords.org/linernotes/80567.pdf



_________________________________________________________
3/ (Chapitre 2) référence œuvre de musique ou œuvre artistique non référencée 
dans la musique en réseau ou dans l’art audio en réseau (après 1950)
ordre par année et classification par ordre alphabétique des titres 
si il y a plusieurs références dans la même année. 
Pas de prise en compte des articles “The”, “a” et “an”.


Exemple (factice) :


- 1960 __ The Fourth of July, Robert Ashley (The Fourth of July is a single-channel electronic work first presented in Cohen’s Space Theatre. [Leta E. Miller]) http://www.newworldrecords.org/linernotes/80567.pdf



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4/ (Chapitres 1 et 2) référence quelque soit le domaine de provenance 
n’ayant pas de titre par manque d’information (après 1950)
ordre par année et placé en haut de la liste annuelle (avant les entrées possédant un titre).


Exemple (factice) :


- 1954 __ (Early computer music performance at MoMA)



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5/ (Chapitre 2) référence par nom d’un artiste ou d’un groupe (ou encore d’un mouvement) 
sans titre spécifique d’un projet ou d’une œuvre, d’une station radio, 
ou encore d’un projet en technologie, etc. (après 1950)
ordre par année et classification par ordre alphabétique des titres 
si il y a plusieurs références dans la même année. 
Pas de prise en compte des articles “The”, “a” et “an”.


Exemples (factices) :


- 1957 __ Friedrich Jürgenson (In 1957 in Sweden Friedrich Jürgenson bought a tape-recorder to record his own singing.) http://www.fargfabriken.se/fjf/life.html

- 1960 __ GRAV - Groupe de Recherche d’Art Visuel (Group for Visual Art Research) (In Paris, Argentine artists Julio Le Parc and Horacio García Rossi, together with Francisco Sobrino, François Molleret, Joël Stein and Yvaral founded the GRAV (Group for Visual Art Research) in 1960. [in Theories and Documents of Contemporary Art by Kristine Stiles, Peter Howard Selz]) (Les membres du Groupe de Recherche d'Art Visuel se passionnent pour l'art construit et le cinétisme, et cherchent à donner à l'art une fonction sociale. De son côté, le spectateur deviendrait doublement actif : non seulement il serait mis en contact direct avec l'oeuvre mais il participerait de l'activité des autres spectateurs. [Franck Popper]) http://www.artmag.com/galeries/c_frs/mordoch/grav/grav.html

- 1964 __ Radio Caroline, Oakland (NZ) (Radio Caroline is a European radio station that started transmissions on Easter Saturday 1964 from a ship anchored in international waters off the coast of Felixstowe, Suffolk, England.) http://en.wikipedia.org/wiki/Radio_caroline http://www.radiocaroline.co.uk http://www.radio-caroline.eu/

- 1960 __ Xanadu, Ted Nelson (During his first year as a graduate student at Harvard, Nelson began implementing the system which contained the basic outline of what would become Project Xanadu.) http://xanarama.net http://xanadu.com http://xanadu.com.au http://www.udanax.com http://xanadu.meetup.com




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6/ (Chapitre 2) référence concernant tous les livres quelque soit le champ de référence (après 1950)
ordre par année et classification par ordre alphabétique des titres 
si il y a plusieurs références dans la même année. 
Pas de prise en compte des articles “The”, “a” et “an”.


Exemple (factice) :


- 1958 __ « Musik im Raum » (Music in Space), Karlheinz Stockhausen (in die Reihe, n° 5, 1959) (In lectures such as “Music in Space” from 1958 (Stockhausen Texte 1:152–75) in Darmstadt, he called for new kinds of concert halls to be built, "suited to the requirements of spatial music". [Golo Föllmer]) (« Dans Gesang der Jünglinge, j’ai été le premier à réaliser l’insertion à l’intérieur même de la composition de la direction sonore et de la mobilité spatiale des sons, à constituer donc une nouvelle dimension de l’expérience musicale. (...) » - Contrechamps, n°9, L'Age d'Homme, Paris, 1988, pp. 78-100)



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7/ (Chapitre 2) référence et événement en Technologie, Sciences, etc. (après 1950)
ordre par année et classification par ordre alphabétique des titres 
si il y a plusieurs références dans la même année. 
Pas de prise en compte des articles “The”, “a” et “an”.


Exemple (factice) :


- 1963 __ ASCII (A joint industry-government committee develops ASCII (American Standard Code for Information Interchange), the first universal standard for computers. It permits machines from different manufacturers to exchange data. 128 unique 7-bit strings stand for either a letter of the English alphabet, one of the Arabic numerals, one of an assortment of punctuation marks and symbols, or a special function, such as the carriage return.)




Structure envisagée d’un article dans la version 2.0 (base de données PHP/mySQL) (balises et indexation)

Online editing form :

Year : 				 __ , bold regular
Title : 				title of the project, generic title, title of the paper (, bold regular)
Subtitle : 			, regular
Title translation in english : 	(, regular)
Authors : 			artist, engineer, writer, ... or group/collective 
				(for REFERENCE PAPERS, ordered list of authors) 
				, regular
Organisation or complementary info : 
				(for instance : museum, gallery, music center, festival, radio, etc.
				which hosts or produced the work; or exact date) 
				, regular
Entry’s type :
	toggle:			by default related to networked audio & music --> (bold regular)
	toggle : 		technology & science developments -> (regular)
	toggle : 		book or a published paper or a concept -> («  », bold regular )
	toggle : 		not related to networked audio & music -> (, italic)


Description : 		(2/3 lines < 100 characters) (dedicated to graphical interfaces, for instance)
				(when no Title, Authors, Complementary info -> put directly in Content)

Content : 			italic
	-  (no limitation of characters’ number ?), 
	- the second part of the content can be in non-english language,
	- if there is no english version, the entry can be in non-english language, add a toggle : to translate
	- for including pictures, movies, and soundfiles (to put data on archive.org website) 

Quotation : 
	excerpt of original content by the author (mainly for Literature’s entry) 
				« regular »
	excerpt of an original content of a source
				“ regular “

Credits : 
	author(s) of the source 
				[ ] italic

Publishing / bibliographical reference : 
				( ) italic
	- can automatically create an entry in REFERENCE PAPERS

Tags : 
	decided by the article’s author
	optional feature depending on interfaces’ requirements and on indexing mode of the internal searchbot

Category : 			Music, SoundArt, Sciences & Technology, Literature, Theory

Bibliography : 
	reference related to the source or to the content
	lists of related books and papers 
				(can automatically create an entry in REFERENCE PAPERS)

Webography : 
	list of urls



____________________________________________
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